Autohuur: let op de borgsom! Voorkom dure verzekeringen.

auto huren
Aan het huren van een auto in het buitenland tijdens de vakantie hebben altijd al haken en ogen gezeten. In een eerder artikel over autohuur kun je lezen dat het aan te raden is om constant goed op te letten om verborgen kosten te vermijden. In dit artikel gaan we in op drie recente ontwikkelingen:

Het goede nieuws over autohuur

1. De afgelopen jaren werden veel huurauto’s aangeboden tegen lage prijzen waarbij je verplicht was om een tank benzine te kopen bij de autoverhuurder. Dit wordt wel aangeduid als pre paid brandstof of full tot empty regeling. Deze regeling had twee nadelen: ten eerste was de prijs die voor brandstof werd gevraagd hoger dan die aan de pomp (dit kon wel 50 cent per liter schelen), en daarnaast werd er vaak geen geld teruggegeven als je de auto teruggaf met een aanzienlijke hoeveelheid brandstof in de tank.

Je ziet nu bij autoverhuurders als Goldcar, Thrifty, Hertz, Firefly, Europcar, Avis, Budget en Orlando dat er steeds meer huurauto’s worden aangeboden waarbij de full tot full regeling geldt, zodat je zelf de auto kunt voltanken aan het einde van de huurperiode en geen brandstof hoeft te kopen bij de autoverhuurder. Bij andere verhuurders geldt vaker dat je weliswaar verplicht bent om een tank benzine te kopen bij de verhuurder, maar dat je wel geld terug krijgt voor de benzine die nog in de tank zit bij het einde van de huurperiode.

2. Het andere goede nieuws is dat er een aantal nieuwe verhuurders bij zijn gekomen, als een low budget familielid van een bekende autoverhuurfirma. Zo is de budgetfirma Thrifty actief die deel uitmaakt van Hertz Global Holdings. Nieuwkomer Firefly is een handelsmerk van het Hertz System Inc.

Het minder goede nieuws over autohuur

Autoverhuurbedrijven proberen dure verzekeringen te slijten door een zeer hoge borgsom via je credit card te vragen.

3. Als je een auto huurt, moet je binnen Europa doorgaans een borgsom betalen als je de auto afhaalt. Die borgsom wordt dan geblokkeerd op je creditcard. Je ziet bij een aantal verhuurders dat de borgsomverplichtingen veel hoger zijn geworden (bijvoorbeeld €1.600 voor een Ford Fiesta), en dat wordt geëist dat de borgsom kan worden geblokkeerd op een creditcard op naam van de hoofdbestuurder. Lukt dit niet, dan krijg je de auto niet mee. Tenzij… je een extra all risk verzekering afsluit die wel €20 tot €30 kan kosten per dag! Dit scenario heb ik drie keer zien gebeuren in de afgelopen maanden aan de balies van Firefly.

De hogere borgsom kan veel problemen geven. Een standaard creditcard van ICS/ Mastercard heeft vaak een bestedingsruimte van €2.000. Stel je voor dat je met die creditcard een accommodatie en een vliegreis hebt betaald en vervolgens aankomt bij de autoverhuurder die een borgsom hanteert van €1600 voor de gehuurde Ford Fiesta. Waarschijnlijk heeft de creditcard op dat moment een bestedingsruimte van minder dan € 1.600. Als je de auto dan toch mee wil nemen moet je een extra verzekering afsluiten bij de autoverhuurder voor circa €20 per dag, terwijl de autohuur zelf bijvoorbeeld €10 per dag kost. Bovendien heb je misschien via bijvoorbeeld AutoEurope, CardelMar of Rentalcars.com al een all-risk dekking betaald.

Het klinkt logisch om op zo’n moment de creditcardmaatschappij op te bellen maar zij kunnen niet a la minute de bestedingslimiet verhogen, het kost minstens twee dagen voordat een verhoging verwerkt is. De enige manier om een verplichte dure verzekering te vermijden, is om te zorgen dat er een voldoende hoge bestedingslimiet open staat op de creditcard van de hoofdbestuurder. Een tweede creditcard op naam van de bijrijder wordt niet geaccepteerd.
Je kunt de bestedingslimiet verhogen door minstens drie werkdagen voor de vakantie geld te storten op de creditcard door middel van een bankoverschrijving op een rekeningnummer van de creditcardmaatschappij. Je kunt ook aan de creditcardmaatschappij vragen of ze jou een permanent hogere bestedingslimiet willen geven. Aan dat laatste zitten natuurlijk ook risico’s verbonden als je de creditcard kwijtraakt of als deze gestolen wordt.

Hoe dan ook: zorg ervoor dat je voor vertrek weet hoe hoog je borgsom is (dat staat ergens in de voorwaarden) en zorg dat je weet hoeveel bestedingsruimte je creditcard heeft.

12 reacties op “Autohuur: let op de borgsom! Voorkom dure verzekeringen.”

Wat ik in het bovenstaande artikel mis; Veel creditcardmaatschappijen bieden een verzekering aan die het eigen risico denkt in geval van schade bij een huurauto. Wanneer je de afweging maakt voor een creditcard is dit misschien een handig punt om mee te nemen.

@Thomas, ja klopt, maar dat laat onverlet dat je het bedrag van die dure borg op je creditcard zult moeten hebben staan. Autoverhuurbrokers bieden eenzelfde soort product aan: ze staan dan garant voor dat eigen risico van bijv. 1500€, maar ook dan zal dat volledige bedrag eerst op je creditcard geautoriseerd moeten worden bij de balie. Bij evt. schade kun je dan die betaalde borg weer claimen.

Pierre,17-08-2017,voor dergelijke praktijken heb ik geen goed woord over,is het dan niet veel beter om bij dergelijk firmas,het accepteren van creditcards te stoppen,tenslotte schaadt het ook het Imago van de betreffende creditcard provider

Ik kan helaas bevestigen dat je hierdoor een belachelijk bedrag kwijt kunt zijn aan deze zogenoemde verzekering: In mijn geval werd door BUDGET CAR een borg van 2.500 euro (!) getracht van mijn credit card te blokkeren. Omdat dit niet lukte, was ik genoodzaakt ongeveer 3x zoveel voor de huur te betalen. NOOIT meer BUDGET CAR voor mij: Oplichters!

Zojuist onaangenaam verrast dat de €700 borg nog 3 1/2 week geblokkeerd blijft staan omdat de nieuwe regels zijn dat ze de borg 1 maand mogen vastzetten. Overmorgen moet ik weer een auto huren en dat wordt zo wel een behoorlijk onbruikbare creditcard qua limiet. Nog enorm onzinnig ook aangezien het eigen risico bij aanvang van de huur ook al afgekocht was. Totaal onnodig dus deze zogenaamde zekerheidsstelling van de borg vasthouden na correct inleveren van de auto. Bah!

De zogenaamde ‘brokers’ gaan hierin alles behalve vrijuit.
Car Del Mar bijv. geeft bij haar boekingsinfo aan dat een waarborgsom van €1.583,56 tot €3.660,00 belast kan worden. Als huurder verwacht je dan niet dat er zo’n hoog bedrag voor die goedkoopste klasse Citroen C1 of Fiat Panda die jij huurt wordt geblokkeerd. Maar hier word dus flink misbruik van gemaakt door de verhuurders. Wij hebben bij verhuurder Noleggiare meegemaakt dat de hele rij, stuk voor stuk een extra verzekering van ca. 20 euro per dag moest afsluiten omdat hun creditcard niet aan de waarborgsom voldeed.

Men kan zich zelfs afvragen of dit soort brokers als Car Del Mar serieus verwacht dat mensen die een auto van 15 Euro p/d huren überhaupt een bestedingslimiet van € 3.660,00 op hun creditcard kunnen krijgen of dat ze deze praktijken gewoon toelaten omdat ze anders zelf die auto’s niet voor zo weinig kunnen aanbieden.

Zojuist het zelfde overkomen, auto nog in bezit. Online het eea geregeld in nederland met verzekering kom ik bij de balie van avis/budget zegt man kan geen nederlands lezen maar je heb geen verzekering. Het ging allemaal snel moest borg betalen blijkt dat ik nw contract toegemaild heb gekregen van huur auto voor 560 eur dit werd als borg bestempeld. Kan ik dit bedrag blokkeren bij creditcard maatschappij

Wij hadden een auto in Napels It. Gehuurd bij Hertz via Rentalcarscars.com.
Wij hadden ‘volledige bescherming genomen’ .
In Napels probeerde de Herz medewerker ons wijs te maken dat ik nog € 28 per dag moest
Betalen ( € 196 !! ), hij zou dan bij evt schade het eigen risico direct kunnen wegstrepen.
Maar het eigen risico ( als wij schade ZOUDEN hebben konden wij ‘gewoon’ claimen bij Rentalcars.com.
De Hertz medewerker was bijzonder geïrriteerd dat wij niet accoord gingen met zijn voorstel.
Schandalig optreden van HERTZ!!!!

begin mei een auto gehuurd bij firefly in spanje, valencia. ruim voldoende op de visa card, incl. in nederland een verzekering afgesloten. helemaal niets met ons besproken over een evt extra verzekering. nu 156,00 ingehouden. bij navraag blijkt dit een verzekering te zijn waar met geen woord bij de balie over gesproken is. er was voldoende credit/debit op de kaart om e.e.a. in te houden. nou nooit meer dus een auto huren. waar dan ook. oplichters zijn het!

ik kan geen creditcard aanvragen, wel heb ik een VIABUY prepay card. kan ik daarmee de gehuurde auto ophalen op de luchthaven in Ierland? die heb ik geboekt via mijn reisbureau.
weet iemand wat de borg is van een categorie B auto, bij Hertz autoverhuur

Ik huur regelmatig auto’s in Spanje. Heb het probleem met de creditcard ook al meegemaakt omdat ik net een vrij belangrijke aankoop had gedaan en dus onvoldoende bestedingslimiet had. Was mijn eigen fout.
Dit neemt niet weg dat bepaalde verhuurfirma’s (oa Firefly, Goldcar, Solmar) er alles aan doen om je een veel te dure verzekering aan te smeren. Enkele ervaringen: (Goldcar) Na lang aanschuiven was ik aan de beurt en kreeg ik een hele uitleg of de risico’s van het rijden zonder verzekering etc waarbij ik liet weten dat ik geen bijkomende verzekeringen wenste. De medewerker gaf mij daarop een formulier dat ik eerst op de redelijk ver weg gelegen parking waar de huurauto stond moest laten aftekenen om daarna terug aan te schuiven en de sleutel te krijgen… men speelt op het ongeduld van de klant om hem een verzekering aan te smeren. (Firefly) Ik moest een auto huren voor één dag en die buiten de kantooruren terugbrengen. Dit kon enkel mits een allrisk verzekering. Daar ik geen keuze had de auto met verzekering gehuurd. Bij nazicht van mijn documenten leesz ik dan dat de auto 7 dagen verzekerd is, en dit terwijl er maar één dag risico was … uiteindelijk heb ik wel via de Europese Consumentenorganisatie terugbetaling bekomen van de teveel betaalde premie. (Solmar) Ook weer eerst een langdurige poging om mij een extra verzekering aan te smeren. Toen ik weigerde het verhaaltje dat ik deze toch moest pakken omdat ik de auto buiten de kantooruren zou terugbrengen. Ik heb het contract toen meteen geannuleerd omdat het probleem van het gesloten kantoor in het geheel niet werd vermeld bij het boeken. Eerst weigerde men terugbetaling omdat de annulatie te laat gebeurde, na wat te dreigen met de Europese Consumentenorganisatie heeft Solmar alles netjes terug betaald.
Tip: kijk alles steeds na en laat je niet doen… heb steeds geduld, ongeduld betaal je duur… en als je uiteindelijk toch denkt dat je bedrogen werd, leg klacht neer via de Europese Consumentenorganisatie.

Full to full is leuk maar kan je ook tegenwerken in bijvoorbeeld Florida. Normaal nam ik altijd de prepaid tank, geen gedoe bij terugkomst en niet volgooien voor je laatste rit. Deze keer de full to full optie genomen en moest inleveren in Orlando (MCO). Erg leuk maar de tankstations rondom de luchthaven hanteerde belachelijk prijzen, ik kon maar liefst $5 per gallon afrekenen terwijl de normale prijs rond de $1,42 per gallon was. Zwaar geïrriteerd was ik hierdoor en was dit ook niet gewend, in Miami waren voldoende tankstations die weliswaar iets hogere prijzen hadden maar dat ging om centen, niet om dollars. Daarom neem ik voortaan de prepaid optie, wellicht iets duurder dan tanken bij een normaal tankstation maar stukken goedkoper dan de afzetters rond Orlando (MCO).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.