Consumentenbond daagt KLM om no-show clausule

De consumentenbond stapt naar de rechter om af te dwingen dat de KLM haar beleid wijzigt ten aanzien van het omboeken van tickets.

KLM hanteert nu een zogenaamde no-show clausule die inhoudt dat je retourvlucht ongeldig wordt op het moment dat je de heenvlucht mist. Dat betekent dat je een nieuw ticket moet kopen voor een vlucht waar je al eigenlijk al een ticket voor hebt.

Het volgende voorbeeld maakt dat duidelijk. Meneer De Vries heeft een retourvlucht geboekt naar Barcelona. Omdat hij heen kan meerijden met iemand anders, vliegt hij op de heenreis niet mee. De no-show clausule van KLM houdt in dat nu ook de retourvlucht van meneer De Vries komt te vervallen omdat hij er op de heenvlucht niet bij was. Hij moet nu een nieuw ticket kopen voor de terugreis terwijl hij er al één had.

De consumentenbond vindt dit onterecht. Je hebt gewoon een tickets voor de terugreis, ongeacht of je meegaat op de heenreis. KLM verkoopt op deze manier één stoel twee keer. Daarom gaat de consumentenbond naar de rechter om af te dwingen dat KLM dit no-show beleid aanpast. De bond werkt hierin samen met negen andere organisaties die in heel Europa vergelijkbare acties ondernemen.

Wij zijn benieuwd naar de uitkomst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.