“Miljoen koffers kwijtgeraakt”

Luchtvaartmaatschappijen zijn in 2007 meer dan 1 miljoen koffers permanent kwijtgeraakt.

Dat zegt de Air Transport Users Counsil (AUC), een Britse consumentenorganisatie voor de luchtvaart.

Volgens de AUC zijn in 2007 wereldwijd 42 miljoen koffers kwijtgeraakt door luchtvaartmaatschappijen. Ruim 1 miljoen daarvan is nooit meer terug gevonden.

Naast het ongemak voor de reiziger, betalen luchtvaartmaatschappijen vaak ook een lage compensatie voor de vertraagde of zoekgeraakte bagage.

Volgens afspraken die in 2004 zijn gemaakt hebben reizigers recht op een bedrag tot $1.500 voor een kwijtgeraakte koffer. Dit hangt af van de waarde van de koffer en de inhoud.

Maar luchtvaartmaatschappijen doen vaak  moeilijk over de hoogte van de compensatie en verlangen aankoopbewijzen die reizigers vaak niet meer hebben. Een reiziger die €1.000 claimde voor een kwijtgeraakte koffer kreeg slechts € 80 omdat hij geen bonnetjes meer had van de spullen in de koffer.

Ook zijn er klachten over de compensatie bij vertraagde bagage. Lang niet altijd worden alle gemaakte extra kosten vergoed. Low Cost Carriers hebben een reputatie als slechte betaler en Ryanair wordt door de AUC genoemd met een vergoeding van zo’n €15 per dag bij nabezorgde koffers. De AUC vindt een dagvergoeding van €25 in geval van vertraging redelijk.

In 2007 hadden 42 miljoen koffers te maken met vertraging of raakten helamaal kwijt. In 2006 ging het om een totaal van 34 miljoen en in 2005 om 30 miljoen koffers. Door het nog steeds toenemend aantal passagiers wordt verwacht dat er in 2019 70 miljoen koffers zullen kwijtraken.

De AUC adviseert om koffers te voorzien van een goed leesbare en stevige naambadge zodat makkelijk is na te gaan van wie de bagage is.

In het kort:

  • 42 miljoen koffers kwijtgeraakt door luchtvaartmaatschappijen in 2007
  • 1 miljoen koffers worden nooit meer gevonden
  • Compensatie door luchtvaartmaatschappijen vaak onder de maat

Zelf ervaringen met kwijtgeraakte bagage? Reageer!

Één reactie op ““Miljoen koffers kwijtgeraakt””

Tijdens het weekend van 10 juli is mijn koffer zoekgeraakt op het traject Schiphol – Rimini (Italie). Pas op woensdagavond 14 juli is de koffer weer op mijn vakantieadres afgeleverd.

Een groot deel van mijn vakantie is verziekt. Tussen 10/7 en 14/7 ben je bezig om uit te vinden waar de koffer is. Door transavia, de lokale afhandelaar en de reisorganisatie word je van het “kastje naar de muur gestuurd.

Nu heb ik wel een PIR-formulier (na veel moeite) en vul ik een BIF formulier in. Ik heb maar en paar aankoopbonnnen van slippers, cosemetica, tanspasta en een shirtje. Veel dingen heb ik de eerste dagen maar op de markt gekocht omdat ik ook geen kapitalen wilde uitgeven alleen maar omdat Transavia zo onnauwkeurig is geweest.

Wat zijn mijn rechten?? Kan Transavia “wegkomen” om slechts de werkelijk gemaakte kosten te vergoeden of kan ik ook het vekantiebederf in rekening brengen.

Wie heeft ervaring en wil die met mij delen.

Samantha Vroon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.