Tips voor het huren van een auto op reis

Een auto huren op vakantie levert je veel bewegingsvrijheid op en is snel geregeld. Maar er zitten ook wel wat haken en ogen aan en tarieven zijn niet altijd even duidelijk. Voordat je een auto huurt is het handig om even na te denken over een paar zaken. Daarom hier enkele autohuur tips…

tips autohuur

Tips autohuur

Een auto huren op vakantie levert je veel bewegingsvrijheid op en is snel geregeld. Maar er zitten ook wel wat haken en ogen aan en tarieven zijn niet altijd even duidelijk. Voordat je een auto huurt is het handig om even na te denken over een paar zaken. Daarom hieronder enkele autohuur tips.

Waar kun je een auto huren

Ter plaatse

Ter plaatse een auto huren kan soms goed uitpakken maar je kunt ook voor verrassingen komen te staan. Zo is vaak het autohuurcontract niet beschikbaar in het Nederlands of het Engels. Daardoor is het lastig om goed te weten wat je verplichtingen zijn omdat mondeling vaak iets anders wordt gezegd dan op papier staat.
Verder kun je geen tarieven vergelijken en kan het zijn dat je daardoor duurder uit bent dan wanneer je vooraf boekt. Er zijn lokale bedrijven die proberen schade die al aanwezig was bij meerdere bestuurders in rekening te brengen. Het verhuren van autos met slechte banden komt ook veel voor, als je dan een lekke band krijgt, zijn alle kosten voor jouw rekening (zie ook hierna).

Via groot autoverhuurbedrijf

Je kunt op een prima manier een auto huren, telefonisch of via internet, bij grote autoverhuurbedrijven zoals Hertz, Europcar, Budget, Avis, Sixt etc. Als je dit doet vanuit Nederland, dan krijg je Nederlandse contractvoorwaarden, zodat je weet waar je aan toe bent. De grote autohuurbedrijven verhuren meestal goede, jonge auto’s. Het grote nadeel van direct huren bij een autoverhuurbedrijf zijn de tarieven van autohuur, toeslagen en verzekeringen die meestal flink hoger liggen dan de tarieven van autoverhuur websites.

Via lokale autoverhuurbedrijven

Lokale verhuurders zoals Goldcar in Spanje hebben ook hun eigen websites. Deze kleinere bedrijven hebben vaak scherpere tarieven dan de grote bedrijven, maar sommigen verhuren oude auto’s die niet in goede conditie zijn.

Via autoverhuur website

Als je graag een jonge huurauto wil van een bekende autoverhuurder tegen een verlaagd tarief, dan kun je terecht bij autohuur “makelaars” zoals www.autoeurope.nl, www.rentalcars.com, www.cardelmar.nl en Happycar.
Deze sites hebben vaak scherpe tarieven (ook voor auto’s van lokale verhuurders) en bieden vaak ook een soort all risk pakket. Helaas zijn de Nederlandstalige voorwaarden soms niet duidelijk. Pas vooral op voor onbekende toeslagen voor bijvoorbeeld een tweede bestuurders en onduidelijk brandstofbeleid. Hierna kun je lezen dat die kosten erg kunnen oplopen.

Via reisbureau

Boeken via het reisbureau levert niet altijd voordelen op. Het is niet goedkoper dan de andere manieren en er zit dan een extra schakel in de autoverhuur. Het scheelt natuurlijk wel tijd en bepaalde Fly and Drive pakketten of vakantiewoningverhuur met gratis huurauto kunnen soms wel voordelig zijn.
Controleer wel goed wat je boekt: bij de reisgeschillencommissie zijn meerdere zaken bekend waarbij reisbureau’s of touroperators administratieve fouten maakten bij het boeken van autohuur waardoor reizigers op locatie met een verkeerde auto genoegen moesten nemen.

Vereisten aan de bestuurder

Een bestuurder die een auto wil huren moet aan bepaalde eisen voldoen. Meestal moet je boven de 21 zijn, minimaal een jaar een rijbewijs hebben en in het bezit zijn van een creditcard. Soms mag je niet ouder zijn dan 70 jaar.
In verre landen willen ze soms een internationaal rijbewijs zien, dat is een soort vertaling van het rijbewijs met een pasfoto erop.

Mogelijke toeslagen

Dit is het lastigste bij het boeken van een huurauto. Sommige autoverhuurders berekenen zoveel toeslagen dat de toeslagen duurder zijn dan de autohuur zelf. Er zijn gelukkig ook een aantal autoverhuurders waarbij allerlei zaken inclusief zijn. Hierna volgen een aantal veel voorkomende toeslagen.

Extra bestuurders toeslag

Deze toeslag, waarbij een tweede persoon in de auto mag rijden, kost soms 10 euro per dag. Soms kun je een Goldpakket boeken waarbij de extra bestuurder inbegrepen is. Er zijn een aantal kleinere autoverhuurders zoals Goldcar in Spanje die een lager tarief voor een extra bestuurder rekenen. Er zijn ook een aantal maatschappijen die een maximumtarief rekenen, bijvoorbeeld 10 euro per dag met een maximum van 90 euro per autohuur.

Jonge bestuurderstoeslag

Vaak moeten mensen tussen de 21 en 24 jaar een extra toeslag betalen vanwege het verhoogde risico dat ze lopen op een ongeval. Deze bedragen kunnen nogal oplopen.

Navigatiesysteem toeslag

Het huren van een navigatiesysteem is meestal erg prijzig, ongeveer 12 euro per dag. Je kunt beter je eigen navigatiesysteem meenemen en er eventueel voor vertrek een andere kaart op downloaden via internet.

One Way toeslag

Als je bijvoorbeeld een auto wil huren in Malaga en deze wil inleveren in Barcelona, dan betaal je normaal gesproken een One Way toeslag. Dat kan een vast bedrag zijn (bijvoorbeeld 60 euro) of een bedrag gebaseerd op het aantal kilometers tussen de twee plaatsen. Er zijn een aantal duurdere bedrijven die bij langere autohuren in bepaalde gevallen geen One Way toeslag rekenen, bijvoorbeeld Avis en Europcar. Goed vergelijken kan in dit geval veel geld besparen.

Kinderzitjes toeslag

Het huren van kinderzitjes is bijna altijd duurder dan het kopen. Neem de zitjes daarom mee ( er bestaan ook lichtgewicht stoelverhogers) of rij ter plaatse meteen naar een Carrefour of Walmart om er een te kopen.

Brandstofbeleid

Vroeger werden bijna alle auto’s verhuurd met een volle tank en moest deze tank bij het inleveren ook weer vol zijn, dit is het zogenaamde “vol-vol” brandstofbeleid. Je hoefde dan niet voor brandstof te betalen bij het autoverhuurbedrijf. Vandaag de dag komt het vol-leeg brandstofbeleid veel vaker voor en dit kan je zo €100 kosten.

Bij “vol-leeg” wordt bij het afhalen van de auto een volle tank benzine in rekening gebracht tegen vaak een veel hoger tarief dan de brandstofprijs bij de benzinepomp. Er wordt bijvoorbeeld een prijs van 2 euro per liter gehanteerd, terwijl de benzinepomp € 1,50 voor een liter rekent. Er wordt geen geld terug gegeven voor ongebruikte brandstof, ook al lever je de huurauto weer in met een driekwart volle tank.

Annuleren

Bij veel autoverhuurders en autoverhuurwebsites is annuleren gratis als je dit meer dan 48 uur voor het ophaaltijdstip van de auto doet. Check dit wel voordat je boekt.

Verzekeringen en eigen risico

In het basistarief voor autohuur zit normaal gesproken een verzekering inbegrepen voor WA, diefstal en schade aan de huurauto.

Banden, wielen en dak

De meeste verzekeringen sluiten schade aan banden, wielen en dak ( en ook schade door grove onvoorzichtigheid en dronkenschap, maar dat is wel logisch) uit. Als je een auto met versleten banden meekrijgt en/of op slechte wegen moet rijden, kan dit flink in de papieren lopen. Als oplossing zou je een extra verzekering zoals hieronder onder 2 en 3 kunnen afsluiten.

Eigen risico

Vaak geldt er een eigen risico van bijvoorbeeld €600. Dat eigen risico kun je op drie manieren verminderen:
1. Extra verzekering nemen bij autoverhuurbedrijf
Bij het autoverhuurbedrijf zelf kun je vaak voor ongeveer 8 euro per dag een extra verzekering afsluiten die je eigen risico op 0 brengt. Nadeel hiervan is dat deze verzekeringen duur zijn en meestal geen banden/wielen/ dak schade dekken.
2. Bij een autoverhuursite kiezen voor een autohuur zonder eigen risico
De autoverhuursites bieden tarieven aan met een eigen risico van nul euro waarbij schade aan banden en wielen soms ook gedekt is. Dit is geen echte verzekering, maar een soort service!
In het geval van schade moet je dan het schadebedrag van ten hoogste het eigen risico per creditcard betalen aan de autoverhuurder en je kunt dan het bedrag door middel van bonnetjes terugvragen bij de klantenservice van de autoverhuurwebsite. Op dit moment wachten we al maanden op een dergelijke terugbetaling nadat iemand een kras op onze huurauto maakte. Daarom raad ik het niet aan om het eigen risico op manier twee af te dekken.
3. Engelse verzekering voor eigen risico
Een aantal ex- medewerkers van autohuurbedrijven hebben in Engeland een echte verzekering (ondergebracht bij Loyds) ontwikkeld voor mensen die langere tijd een auto huren (www.insurance4carhire.com, NL site www.huurautoverzekering.com). Voor ongeveer 70 euro per jaar is dan het eigen risico van alle huurauto’s die je in een jaar huurt gedekt. Ook in dit geval wordt bij schade het bedrag van je creditcard gehaald en moet je het bedrag terugvragen bij de verzekering. Het is ons niet bekend of ze ook vlot uitbetalen bij schade.
4. Controleer ook of je eigen reisverzekering schade bij autohuur dekt.

Ongelimiteerde kilometers

Een veel gekozen vorm van autoverhuur is die met ongelimiteerde kilometers. Zo weet je zeker dat je wat dat betreft niet voor verrassingen komt te staan. Maar als je niet van plan bent om veel te rijden kan het voordeliger zijn om te kiezen voor een gelimiteerd aantal kilometers.

Wat te doen bij ophalen en wegbrengen van de auto

Hoe lang je reis ook is geweest, doe je ogen goed open bij het afhalen van de huurauto. Ten eerste wordt bij het afhalen van een auto een contract ondertekend.

Sommige verhuurders zijn erg brutaal bij het verkopen van extra verzekeringen. Er zijn honderden mensen die een contract snel ondertekenden en er thuis pas achter kwamen dat er ook een vinkje stond bij de extra verzekering, die duurder was dan het bedrag van de autohuur.

Voorkom dat je de rekening krijgt voor schade die een eerdere bestuurder heeft veroorzaakt! Als je de sleutel krijgt en naar de auto gaat, check dan eerst of alle schade die al op de auto aanwezig is, op het autohuurcontract staat vermeld. Het beste is ook om de auto vanaf alle kanten te fotograferen nog op de parkeerplaats. Het kan voorkomen dat er schade is die niet is vermeld op het contract. Als dat het geval is kun je het beste terug gaan naar het verhuurkantoortje en dan met een medewerker van de verhuurmaatschappij de hele auto bekijken. In de praktijk wordt de niet eerder geconstateerde schade dan handmatig op het contract geschreven met een paraaf van de medewerker erbij.
Bij het inleveren van de auto krijg je als het goed is, een bewijsje dat de auto zonder schade is ingeleverd.

Conclusie: Goed lezen, opletten en vergelijken leveren een vakantie op waar je kunt staan en gaan waar je wilt.

9 reacties op “Tips voor het huren van een auto op reis”

Bedankt voor de tips!
Ik ben van plan om Malaga te bezoeken en deze aanbevelingen zijn erg behulpzaam.

Ik ben bang dat ik getekend heb voor extra verzekering. Klote buitenlander bij Hertz Airport california. Hij leek zo aardig! En ik was zo vermoeid na een lange reis van 18 uur en ik heb getekend zonder goed te lezen. Ik dacht dat hij over mijn contract sprak. Maar intussen dus een andere contract onder mijn neus geschoven. Uitkijken dus!!

Dank je voor de tips. inmiddels al een aantal ervaringen met verhuurbedrijven rijker. Bij Hertz is dit aanvinken een probleem dat mij ook overkomen is. In Porto; drukte, slecht Engels pratende man achter de balie, snel praten en veel ‘yes, no?’. Uiteindelijk meer dan het dubbele aan huur betaald. Conclusie; bij Hertz zien ze me nooit meer terug.

Maar je moet echt bij elke verhuurder enorm oppassen. Soms op het lachwekkende af. Bij elke huurauto ga ik bij zowel ophalen als inleveren overdreven met mijn camera in de weer. Maar uiteindelijk ben ik er pas gerust op als het afschrift van mijn creditcard blijkt te kloppen.

! ! N O O I T M E E R S I X T ! !

Wij hebben de auto met blikschade teruggebracht omdat wij de vangrail geschampt hadden. Gelukkig geen blessures, alleen blikschade. Tja, wel krassen van voor tot achter, dus eigen risico foetsie. Terecht, dat is onze keuze geweest.

SIXT heeft ons later een oor proberen aan te naaien door te zeggen dat de auto niet verzekerd zou zijn geweest (ondanks de door ons afgesloten verzekering !!!!!) omdat wij de politie er niet bij gehaald hadden. Of wij even de 6.000,- euro schade wilden betalen. Zo niet dan zouden we in een systeem (ELENA systeem van de BOVAG) komen zodat we nooit meer ergens een auto zouden kunnen huren. En om het nog erger te maken werden we meteen beschuldigd van “doorrijden na een ongeval” alsmede van een “vluchtmisdrijf”. Het is bedreiging en bangmakerij van de hoogste plank doorspekt met valse beschuldigingen. Het wordt overigens gedaan door meneer J.S. van de Schade-afdeling in Hoofddorp.

Het is dat wij sterk in onze schoenen staan, maar ik denk dat de meeste mensen onder druk van de juridische afdeling van een bedrijf als SIXT en de door SIXT gestuurde deurwaarders wel tot betaling over zouden gaan. Of, op z’n minst zouden happen in de snel voorgelegde betalingsregeling.

Wij hebben van begin tot eind gezegd dat een rechter uitspraak mag doen als zij (SIXT) denken dat ze in hun recht staan. Uiteindelijk hebben ze de gang naar de rechter natuurlijk nooit gemaakt. Ze wisten van begin af aan natuurlijk al dat ze geen poot hadden om op te staan.

NOOIT MEER SIXT, dankzij J.S. van de Schade-afdeling te Hoofddorp.

PS:
Het ELENA systeem is door de BOVAG in het leven geroepen om autoverhuurder de mogelijkheid te bieden elkaar te informeren over autodieven, wanbetalers en ander gespuis. Het is niet bedoeld om SIXT een instrument in handen te geven om klanten onder druk te zetten om één of andere (onterechte en ongegronde) vordering te laten betalen.

Wij hadden via een Car del mar een auto gehuurd bij Green motions. All risk en Eigen risico afgekocht. Helaas vonden we de auto met een kleine parkeeschade terug op een morgen. Alles netjes afgehandeld door Green motions dachten wij. Schade €440,20 Maar dan. Het verlies aan huur (dus de dagen dat de auto wordt gerepareerd en zij de auto niet kunnen verhuren). Is niet verzekerd. En dan klopt er nog iets niet. We hebben dat bedrag gezien op het schade rapport. 3 x € 50,- incl BTW. Echter brengt Car del mar een bedrag van € 169, ex btw in minderen op de vergoeding van € 440,20. Daar sta je dan denkende dat je volledig verzekerd bent. Maar niet dus!!

Wow – ik had geen idee dat soms mijn leeftijd de prijs van autoverhuur kan beïnvloeden! Eigenlijk ben ik van mening dat het beter is om via lokale autoverhuurbedrijven te huren – lijkt me een stuk veiliger. Straks ga ik naar Nederland (ik kom uit Belgie) en ik denk dat ik van tevoren dit moment moet regelen om van mijn reis te kunnen genieten!

Niet huren bij happycar..lijkt goedkoop maar het wordt uiteindelijk 3x zo duur!

Ik ben net terug van een korte vakantie uit Spanje en heb een wat minder plezante ervaring gehad met het verhuurbedrijf voor huurauto`s; het gaat met name over misleiding over bedragen van verzekeringen m.b.t. deze huurauto. Het verhuurbedrijf happycar, de onderverhuurder en de lokale verhuurder record.go weerleggen mijn opmerkingen en ontwijken mijn vragen door te verschuilen achter vele mails en wazige algemene voorwaarden. Ik voel mij misleid, onder druk gezet en onjuist behandeld wat mij uiteindelijk 170 euro extra heeft gekost en een smet heeft achtergelaten op mijn vakantie.
De lokale verhuurder zei dus dat wij niet verzekerd zouden zijn via happycar of de subverhuurder cardelmar als we geen 1100 euro borg zouden achterlaten of een extra verzekering van 140 zouden nemen. Maar we waren toch ook al allrisk verzekerd via happycar volgens de reservering/voucher? Waarom zet de lokale verhuurder ons dan onder druk met de aanvullende verzekering en waarom geven happycar of cardelmar niet duidelijk aan in de reserveringsbevestiging of algemene voorwaarden dat eventuele schade gewoon wordt vergoed door deze allrisk verzekering? Wij willen niet onverzekerd in in een vreemd land rondrijden! Record go geeft nogmaals duidelijk aan dat wij kunnen kiezen tussen 1100 euro achterlaten of een verzekering van 140 afsluiten omdat de allrisk van happycar (de verhuurder waar wij dachten te huren) of cardelmar het niet dekt! Dat is pure oplichterij! En annuleren kan niet want niemand (geen van de nummers van geen van de verhuurbedrijven) is bereikbaar (savonds of in het weekend) en de annuleringsperiode van 24 uur is al verlopen. Wij hadden de borg achtergelaten als we zeker wisten dat dit vergoed werd door cardelmar of happycar, maar zij zijn absoluut daar niet duidelijk over!

Samenvatting:
Niet bereikbaar, zeer onduidelijke huurvoorwaarden, niet bereikbaar in weekend of avonduren voor advies wat lastig is bij vliegen gedurende de nacht of avonduren, en het allerbelangrijkste: het totaalbedrag van de gegeven huurprijs en allrisk verzekering wordt ruim 3x zo hoog als men bij de lokale verhuurder aankomt die vertelt dat de allrisk verzekering van happycar niet geldig is.

Bij gebruik van veel creditcards is een deel van het eigen risico verzekerd. Bij mijn card tot 500 euro. Bijverzekeren is dan nauwelijks nodig.

Ik ga in maart naar Alicante voor 4 dagen en wil dan graag een auto huren op het vliegveld, maar eerlijk gezegd word ik niet blij van alle verhalen die ik lees van iedereen.
Heeft er iemand ook goede ervaring met een verhuur bedrijf, welke zouden jullie aanraden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.