Vaste zitplaats bij Ryanair

Een vaste zitplaats bij Ryanair was een wens van vele reizigers maar behoorde tot voor kort niet tot de mogelijkheden…

ryanairEen vaste zitplaats bij Ryanair was een wens van vele reizigers maar behoorde tot voor kort niet tot de mogelijkheden.

Nu ook Ryanair wat meer moeite heeft om haar toestellen gevuld te krijgen, wordt de Ierse maatschappij beetje bij beetje wat vriendelijker voor haar klanten.

Zo zei Topman O’Leary een tijdje geleden in een kranteninterview dat hij de stress uit het vliegen met Ryanair wilde halen. Tot nu toe kon het instappen zonder vooraf toegewezen stoelen behoorlijk stressvol zijn, vooral als je er in het vliegtuig achter kwam dat er geen stoelen naast elkaar meer vrij waren zodat je als gezin of als groep verspreid in het vliegtuig moest zitten.

Dit scenario was wel te voorkomen door bij de gate heel vroeg in de rij te gaan staan of een priority toeslag te betalen, maar het eerste was tijdrovend terwijl het tweede duur was voor een groep.

Nu worden de zitplaatsen toegewezen op een best ingewikkelde manier. Op de instapkaart die je nog steeds zelf thuis moet uitprinten, staat vanaf 1 februari 2014 een stoelnummer.

Voor ongeveer 10 euro per zitplaats kun je een premium zitplaats krijgen die extra beenruimte of snelle uitgang garandeert.
Voor 5 euro per zitplaats kun je zelf een standaard zitplaats uitzoeken ergens op de rijen 6 tot en met 15 en 18 tot en met 31. Als je eerder wilt instappen dan de rest van de reizigers, kun je voor 2 euro instappen met prioriteit aanschaffen.

Je kunt er ook voor kiezen om geen vaste stoel te kiezen. Dan betaal je niets extra en krijg je een willekeurige plek in het toestel bij vertrek. Je bent dan wel pas als laatste aan de beurt bij het inchecken.

Wat denk jij, goede nieuwe service van Ryanair of weer een slimme manier om mensen meer te laten betalen voor hun reis?

2 reacties op “Vaste zitplaats bij Ryanair”

Tijdens online inchecken wees de website ons erop dat we niet naast elkaar zaten en dat dit wel mogelijk was, maar dan wel tegen vorstelijke betaling. Dat is geen handel, want er wordt geen prestatie geleverd. Dat is geldklopperij. Ik houd daar helemaal niet van (de klant hoort koning te zijn) en voor mij is dat al voldoende reden niet meer te vliegen met Ryanair.

Ik heb vandaag op verkeerde data geboekt. Ik heb geen annulatieverzekering aangevinkt. Wat moet ik doen? Is er een mogelijkheid om mijn geld terug te krijgen? Graag een reactie aub!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.