Het aantal vligtuigongelukken in 2008 was iets hoger dan het jaar ervoor maar er waren minder dodelijke slachtoffers.
Dat heeft IATA, de overkoepelende organisatie voor luchtvaartmaatschappijen, vandaag bekend gemaakt. De landen uit de voormalige USSR had het hoogste percentage ongevallen, Noord Azië geen enkel.
In 2008 vielen er 502 doden bij 109 vliegtuigongelukken. Dat betekent één ongeval per 1,3 miljoen vluchten en één dodelijk slachtoffer per 7,7 miljoen passagiers. Het aantal ongelukken onder IATA leden lag lager met één ongeval per 1,9 miljoen vluchten.
Het aantal vliegtuigongelukken verschilt nogal per regio. In Noord Azië waren in 2008 helemaal geen ongelukken, in de landen van de voormalige Sovjet Unie lag het percentage ongelukken het hoogst.
Voor deze cijfers definieert de IATA een vliegtuigongeval (Western-built Jet Hull Loss) als een ongeval met een Westers gebouwd vliegtuig met straalmotoren. Dus geen vliegtuigen van Russische makelij of vliegtuigen met propellers. Het vliegtuig moet door het ongeval total loss zijn geraakt. Dat kan betekenen dat het vliegtuig is verwoest maar ook dat het dusdanig is beschadigd dat de eigenaar het niet kan of wil laten repareren.
Hieronder een overzicht van alle vliegtuigongelukken in 2008.
Volgens de IATA is vliegen nog steeds een van de veiligste dingen die een mens kan doen. Om het percentage ongevallen verder terug te dringen, heeft IATA heeft een speciaal kwaliteitsprogramma in het leven geroepen. Het programma, IATA Operational Safety Audit (IOSA), is verplicht voor alle leden. Luchtvaartmaatschappijen die niet aan de eisen voldoen, worden uit de IATA gezet.
Bron: IATA
Foto vliegtuig: the Oops List